Tutup
EN
BM

Peribadi

Perniagaan

BERPINDAH KE IBIZ MUAMALAT BAHARU

BERPINDAH KE IBIZ MUAMALAT BAHARU

Berpindah ke iBiz Muamalat Baharu

Bermula November 2025, pelanggan Perbankan Internet Korporat kami yang kini menggunakan platform iBiz Muamalat Lama akan dipindahkan secara berperingkat ke iBiz Muamalat Baharu.

Migrasi ini akan dijalankan secara berfasa, mengikut segmen kumpulan pelanggan dan keutamaan. Inisiatif ini bertujuan untuk membolehkan pelanggan perniagaan dan korporat Bank Muamalat menikmati manfaat daripada platform baharu – iBiz Muamalat Baharu, khususnya dalam perkhidmatan pembayaran, serta mencapai kecekapan kos yang lebih baik dengan menggabungkan semua pelanggan perniagaan di bawah satu sistem berpusat.


Mengapa berpindah ke iBiz Muamalat Baharu?

Migrasi ini adalah sebahagian daripada peningkatan digital untuk menyediakan:

  • Pengalaman pengguna yang lebih intuitif
  • Keselamatan dan pematuhan yang dipertingkatkan
  • Perkhidmatan pembayaran yang diperluas
  • Akses perbankan mudah alih

 

  • Kawalan dan ciri audit yang lebih baik
  • Pengurusan berbilang syarikat dan berbilang pengguna
  • Integrasi sedia masa depan untuk ciri-ciri akan datang

 


Bilakah profil iBiz Muamalat lama saya akan dipindahkan ke iBiz Muamalat Baharu?

Migrasi akan bermula secara berperingkat mulai November 2025 dan pelanggan akan dimaklumkan

Notis Pertama

Bank Muamalat Malaysia Berhad akan menghantar Notifikasi Pertama kepada semua pelanggan iBiz Muamalat lama mengenai migrasi ke iBiz Muamalat baharu secara berperingkat, bermula November 2025.

Tindakan Diperlukan:

Tindakan Diperlukan: Untuk migrasi awal atau kemas kini profil, sila hantar Borang Permohonan Baharu di cawangan terdekat.

Notis Kedua

Bank akan menghantar Notifikasi Kedua untuk memaklumkan mengenai jadual migrasi ke platform iBiz Muamalat baharu kepada pelanggan terpilih.

Tindakan Diperlukan:

  • Semak dan kemas kini butiran syarikat/pengguna dalam tempoh 30 hari daripada notis ini.
  • Jika terdapat pindaan, sila hantar Borang Permintaan Migrasi ke cawangan anda.
  • Jika tiada perubahan dihantar, migrasi akan diteruskan secara automatik berdasarkan tetapan semasa
Migrasi Sebenar

Pada tarikh migrasi sebenar, kelayakan pengguna akan dihantar kepada pengguna baharu iBiz Muamalat. Semua pengguna baharu akan menerima e-mel daripada ibiz_noreply@muamalat.com.my dan SMS daripada 66300 ke alamat e-mel serta nombor telefon bimbit berdaftar anda selepas proses pendaftaran ke iBiz Muamalat berjaya.

Notis Ketiga

Bank akan menghantar Notifikasi Ketiga setelah migrasi syarikat anda ke iBiz Muamalat baharu berjaya diselesaikan. Anda kini boleh mengakses platform baharu di https://ibizmuamalat.com.my.

Notis Keempat

Bank akan menghantar Notifikasi Keempat untuk memaklumkan bahawa platform iBiz Muamalat lama telah dihentikan secara rasmi pada tarikh yang ditetapkan. Semua perkhidmatan perbankan internet korporat kini telah dipindahkan sepenuhnya ke iBiz Muamalat baharu. Jika anda memerlukan latihan untuk menggunakan iBiz Muamalat baharu, sila e-mel kepada kami di training.ibiz@muamalat.com.my dengan butiran syarikat anda dan senarai peserta untuk latihan dalam talian.


Bolehkah pelanggan meminta untuk dipindahkan lebih awal daripada tarikh yang dijadualkan?

Jawapan: Ya. Anda boleh. Sila ikuti proses ini untuk permintaan migrasi awal.

Jika tiada perubahan pada butiran pengguna dan profil pengguna (perniagaan seperti biasa), sila teruskan dengan menghantar permintaan migrasi kepada Pasukan Operasi & Sokongan iBiz kami (ibiz@muamalat.com.my).

Jika terdapat perubahan pada butiran pengguna, profil pengguna dan sebagainya, sila teruskan dengan menghantar permintaan migrasi ke cawangan anda untuk pengesahan dan tindakan lanjut bersama semua dokumen sokongan


Garis Masa Migrasi

Migrasi bermula: November 2025

Penamatan iBiz Muamalat lama: Selepas 31 Mei 2026

Pengguna akan dimaklumkan melalui alamat e-mel berdaftar sebelum migrasi. Anda digalakkan untuk mengemas kini maklumat perhubungan semasa seperti nombor telefon bimbit dan alamat e-mel sebelum proses migrasi bagi memastikan penyediaan dan migrasi ke iBiz Muamalat Baharu berjalan lancar.


Soalan Lazim (“FAQ”) mengenai Migrasi iBiz Muamalat lama ke iBiz Muamalat Baharu
  • Apakah iBiz Muamalat Baharu?
  • Mengapa Perbankan Internet Korporat Bank Muamalat berpindah ke platform iBiz Muamalat Baharu?
  • Bilakah migrasi akan bermula?

Sokongan

Kunjungi cawangan Bank Muamalat yang terdekat

Hubungi Pegawai Khidmat Pelanggan kami: +603-2600 5500

Hubungi Pengurus Perhubungan anda

 
(Notis Pengecualian Migrasi ini tidak akan terpakai kepada pelanggan Kerajaan dan pelanggan Korporat terpilih bagi iBiz Muamalat lama. Pengurus Perhubungan Bank kami akan memaklumkan kepada anda mengenai jadual migrasi.)

Anda mungkin berminat

iBiz Muamalat
Sembang dengan kami sekarang!
WhatsApp
AUSTRALIAN DOLLARAUD2.7510002.6010002.585000
BRUNEI DOLLARBND3.2780003.0900003.079000
CANADIAN DOLLARCAD2.9800002.8750002.858000
SWISS FRANCCHF5.2290005.0040004.986000
EURO EUR4.9330004.6610004.639000
STERLING POUNDGBP5.5770005.3320005.323000
NEW ZEALAND DOLLARNZD2.4410002.2670002.252000
SINGAPORE DOLLARSGD3.2780003.0900003.089000
UNITED STATES DOLLARUSD4.2470004.0200004.003000

2025-11-26 08:45:08